„Udostępnienie na rynku” to ogólny termin, wszelkie transfery ŚOI pomiędzy podmiotami gospodarczymi uważa się za udostępnianie.
„Wprowadzanie do obrotu” jest szczególnym przypadkiem udostępnienia, gdyż jest to wprowadzenie produktu na rynek UE po raz pierwszy.
Każdy kolejny transfer ŚOI to „udostępnianie na rynku”. Czynności te są zarezerwowane albo dla producenta, albo importera ŚOI, gdyż są to jedyne podmioty gospodarcze, które umieszczają produkty na rynku. Gdy producent lub importer dostarcza ŚOI do dystrybutora lub użytkownika końcowego po raz pierwszy, działanie to jest rozumiane jako wprowadzenie do obrotu. Każda kolejna czynność, na przykład przekazanie ŚOI od dystrybutora do drugiego dystrybutora lub do użytkownika końcowego jest udostępnianiem na rynku.
W przypadku wyrobów wytwarzanych na własny użytek producenta, produkt jest wprowadzony do obrotu od momentu oddania go do użytku, dopiero wówczas przepisy zaczynają mieć zastosowanie [7].
ŚOI zostaje udostępniony na rynku, gdy jest dostarczony, bezpłatnie lub za opłatą, do dystrybucji lub użytku na rynku unijnym w ramach działalności handlowej. Dostawa obejmuje wszelkie oferty dystrybucji lub użytku, które mogą skutkować rzeczywistą dostawą, a więc również zaproszenie do kupna, kampanie reklamowe). Produkty oferowane do sprzedaży przez podmioty internetowe mające siedzibę w UE uważa się za wprowadzone do obrotu w Unii, nie zależy to od tego, jaki podmiot oferuje te produkty – czy operator internetowy, czy importer itp.) [7, 8].
Jeśli model lub typ produktu został dostarczony przed wejściem w życie nowego unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego, w którym określono nowe obowiązkowe wymagania, poszczególne egzemplarze tego samego modelu lub typu, które są wprowadzane na rynek po wprowadzeniu nowych wymagań prawnych, również muszą być zgodne z nowymi wymaganiami [8].